Intensivutbildning Tungt Släp BE/B96

Kostnad för utbildning på BE/B96-Körkort hittar ni under fliken priser.

INTENSIVUTBILDNING Tungt Släp BE/B96

Nu kan du boka din intensivutbildning för tungt släp!

Vår körkortsutbildning för BE/B96-behörighet pågår vanligtvis under 5 timmar, 2 dagar kör man två timmar per dag och den sista timmen sparar vi till uppkörningsdagen. Utbildningen är individuellt anpassad vilket innebär att det kan bli både färre och fler körlektioner beroende på dina förkunskaper.
Teorin läser du in via material och datatester som du får från oss, detta ingår i din anmälningsavgift.

För att kunna ta ett BE/B96 körkort så krävs det att:

• Du har ett svenskt körkort med B-behörighet.
  • Du har ett godkänt körkortstillstånd.
  • Du är permanent bosatt i Sverige eller sedan minst sex månader studerar här.
  • Du har fyllt 18 år.
  • Vid behörighet B96 måste ett fotografi tas på Trafikverket innan du genomför ditt körprov.
  • Du har inget körkort från något annat EES-land. Om du har ett sådant körkort går det att byta ut mot ett svenskt.

Trafikskolan sköter all bokning av teori- och körprov på Trafikverket. I utbildningen ingår:

• Teoripaket innehållandes bokpaket samt datatester
  • Körlektioner samt genomgång av säkerhetskontroll
  • Lån av fordon vid uppkörning.

Utbildningen är individuellt anpassad och du betalar bara för de körlektioner du behöver.

• Körlektion 1200kr (60 minuter)
  • Teoripaket inkl böcker och datatester 1500 kr
  • Lån av fordon till uppkörning 1500 kr

Skillnad mellan BE och B96:

Med ett BE-körkort får du köra personbilar eller lätta lastbilar med en totalvikt på högst 3500 kg och ett eller flera släp kopplade till fordonet. Släpet eller släpens sammanlagda totalvikt får inte överstiga 3500 kg. För att erhålla denna behörighet krävs godkänt teori- samt körprov hos Trafikverket.

Med utökad B-behörighet (B96) får du dra ett släp som väger mer än 750 kg i totalvikt. Bilens och släpets sammanlagda totalvikt får inte överstiga 4250 kg. För att erhålla denna behörighet krävs godkänt körprov hos Trafikverket. Glöm ej att fotografera dig hos Trafikverket i god tid innan ditt körprov.

Bokning av intensivkurs för BE/B96-behörighet sker via telefon 0533-10731 eller via bokningsformuläret på hemsidan, märk BE eller B96.

Skulle ni inte få tag på oss så går det bra att kontakta oss via mejl: centralatrafikskolan@hotmail.com

Har ni frågor eller funderingar så är ni varmt välkomna att ringa eller mejla oss, våra kontaktuppgifter hittar ni under fliken kontakt.

ATT TÄNKA PÅ

• Du måste ha ett giltigt körkortstillstånd när du bokar din intensivkurs. (www.transportstyrelsen.se)
  • Du måste ha en giltig legitimation när du kommer till oss.
  • Du måste ha ett svenskt körkort med B-behörighet.
  • Glöm inte att betala in din anmälningsavgift till trafikskolan i tid.
  • Meddela oss om du har eget boende under utbildningen.