Intensivutbildning Bil

Kostnad för utbildning på B-Körkort hittar ni under fliken priser.

INTENSIVUTBILDNING BIL

Nu kan du boka din intensivutbildning!

Vår körkortsutbildning för B-behörighet pågår i 2 veckor, man anländer till trafikskolan i Säffle söndagen innan kursen startar.

Vi möter upp eleverna på Säffle järnvägsstation kl 15,00 på söndagen dagen innan intensivkursen startar och har därefter en kort informationsträff på skolan.
Intensivkursen drar sedan igång ordentligt på måndag morgon.
Våra kurser startar varje jämn vecka.

Under dessa 2 veckor varvas teoriundervisning och riskutbildningar med körning och självstudier.

Det är 6-7 st lärarledda teorilektioner a´60 minuter då läraren går igenom viktiga delar av teorin och eleverna har möjlighet att ställa sina frågor. På söndagens informationsmöte tilldelas eleverna en trafiklärare som de sedan har under hela utbildningen.

Utbildningen är individuellt anpassad vilket innebär att man kör mellan 2-6 st 25-minuters körlektioner per dag beroende på förkunskaper samt hur mycket körning man behöver totalt.
Trafiklärarna följer trafikskolans undervisningsplan och först när eleven genomgått alla delar av utbildningen kan uppkörning ske.

Prisexemplen på hemsidan är endast vägledande och alla elever kör det antal körlektioner som behövs för att de ska bli godkända på samtliga moment i utbildningen innan körprovet.
Antal lektioner varje elev behöver grundas främst på elevens förkunskaper samt inlärningstakt.

Detta innebär att utbildningen kan ta längre tid än 2 veckor. Är eleven inte färdigutbildad efter dom två kursveckorna så får eleven komma upp ett antal dagar före uppkörningen för att köra klart, eleven kommer dock alltid upp minst en dag innan uppkörningen för att köra en eller flera repetitionslektioner.

Riskettan gör vi på onsdag första veckan kl 15,15 i skolans teorisal och halkbanan görs onsdag eller torsdag andra veckan beroende på vilken trafiklärare man fått, vi åker då tillsammans till Värmlands Trafikcenter i Grums och genomför denna utbildning.

Trafikskolan sköter all bokning av riskutbildningar samt teori- och körprov på Trafikverket.

Bilparken består av 5 st Volvo V 60 CC -2018 med manuell växellåda, 3 st Volvo V 60 CC -2020 Automat, 1 Volvo V 60 -2018 Automat samt 1 Volvo XC60 -2020 Automat.

Vi erbjuder även utbildning för automatväxlad bil.

Kontoret är bemannat mån-tor kl 8,00-16,00 och fredagar kl 8,00-13,00 så eleverna har alltid personal att tillgå om frågor uppstår,
där går det även bra att få hjälp med teorifrågorna.

Bokning av intensivkurs sker här på hemsidan under fliken bokning, fyll i formuläret som kommer upp samt vilken vecka du vill komma, lediga veckor syns till höger om bokningsformuläret. När vi tagit emot er bokning så skickar vi hem brev till er innehållande en informationsfolder samt fakturan på anmälningsavgiften.

Har ni frågor eller funderingar så är ni varmt välkomna att ringa eller mejla oss, våra kontaktuppgifter hittar ni under fliken kontakt.

Specialanpassad undervisning teori och körning.

Vi på Centrala Trafikskolan erbjuder anpassad undervisning för elever med särskilda behov.

Det kan vara så att man känner att man behöver lite extra stöd när det gäller teorin eller körningen, eller kanske både och. Det finns lite olika metoder man kan jobba med och vi hjälper dig att hitta vad som passar dig bäst.

Om det behövs en anpassning av kunskapsprovet på Trafikverket kan vi även bistå med de tester och den ansökan som isåfall ska skickas in till Trafikverket vid ansökan om förlängd provtid eller muntligt prov.

Om du som elev vet med dig redan innan att du kommer att behöva extra stöd kontakta oss så fort som möjligt så kan vi i god tid planera din utbildning. Ska man göra en ansökan till Trafikverket är det bra att vara ute i god tid då det kan ta ett par veckor att få ansökan godkänd. Tveka aldrig att prata med någon av oss på trafikskolan, vi finns här för att hjälpa er med körkortet!

ATT TÄNKA PÅ

• Du måste ha ett giltigt körkortstillstånd när du bokar din intensivkurs transportstyrelsen.se
  • Du måste ha en giltig legitimation när du kommer till oss.
  • Glöm inte att betala in din anmälningsavgift till trafikskolan i tid.
  • Meddela oss om du har eget boende under utbildningen.
  • Meddela oss om du planerar att ta körkort för automatväxlad bil.
  • Glöm inte att ta med dig sängkläder samt handduk.
  • Ta gärna med bekväma, körvänliga skor och eventuellt tofflor att använda inne eller på balkongen.
  • Det går bra att ta med egen laptop/surfplatta till datatesterna, trådlöst nätverk/wifi finns.