Körkortsutbildning AM

Kostnad för utbildning på AM-Körkort hittar ni under fliken priser.

Körkortsutbildning Am-körkort

Vår körkortsutbildning för AM-behörighet pågår i 12 timmar.

De första två dagarna av utbildningen består av fyra timmar teoriundervisning per dag i trafikskolans lokaler på Bergsgatan 4 i Säffle.

Teorimaterial i form av digitala böcker och datatester ingår i kursen, detta får du tillgång till så fort kursen är inbetald för att du ska vara så väl förberedd som möjligt när du börjar din utbildning hos oss. Det är också otroligt viktigt att du fortsätter att studera via det digitala materialet och datatesterna ända fram tills det är dags att göra ditt teoriprov på Trafikverket så att dina kunskaper fördjupas och stannar kvar.

Teorilektionerna sker i grupp om max 16 elever, under manövreringen ingår man i en mindre grupp om max 4 elever per lärare och slutligen när man ska ut och köra i trafik så är man själv tillsammans med sin trafiklärare. Tider för manövrering och körning i trafik fås i samband med teoriundervisningen eller så fort väglaget tillåter.

Andra delen av utbildningen består av två timmar manöverkörning på Värmlands Trafikcenter i Grums. Här fokuserar vi på att du ska lära dig att hantera mopeden på ett trafiksäkert sätt. Ni kommer bland annat få träna på olika tekniker för att svänga och bromsa mopeden i olika hastigeter. Det finns möjlighet att få skjuts från trafikskolan till och från Värmlands Trafikcenter.

Den tredje och sista delen av utbildningen består av två timmar körning i trafik. Vi kommer att börja i områden med lugn trafik för att se så att manövrering, regler och placering fungerar bra. Sedan kommer vi att köra i lite mer intensiv trafik där nya fokusområden läggs till så som körfältsbyten, trafikljus etc. Avslutningsvis kommer vi även att köra landsväg för att få öva på den typen av körning och vilka risker vi kan mötas av i den trafikmiljön.

När alla dessa moment är genomförda och godkända så rapporterar vi detta till Transportstyrelsen och det är dags att boka teoriprovet på Trafikverket. Utbildningen är giltig i 5 år. Innan teoriprovet kommer ni att ta ett foto på Trafikverket så var där i god tid innan. Teoriprovet består av 65 frågor och för att bli godkänd krävs 52 rätt. När teoriprovet sedan är godkänt så skickas körkortet ut inom ett par dagar.

Vid dåligt väglag kan de praktiska momenten flyttas med kort varsel!

För att få ditt AM-körkort så krävs det att:

• Du har ett godkänt körkortstillstånd. Ansökan görs hos Transportstyrelsen (www.transportstyrelsen.se)
  • Du är permanent bosatt i Sverige eller sedan minst sex månader studerar här.
  • Du har fyllt 14 år och 9 månader innan de praktiska momenten i utbildningen, samt 15 år vid teoriprovet hos Trafikverket.
  • Du har genomgått och blivit godkänd på samtliga delar i vår AM-utbildning.
  • Du har gjort ett godkänt kunskapsprov på Trafikverket.
  • Du har inget körkort från något annat EES-land. Om du har ett sådant körkort går det att byta ut mot ett svenskt.

Trafikskolan sköter all bokning av teoripass, manöverkörning samt körning i trafik under din utbildning.

Mopederna vi kör med är Aprilia SXR 50.

I utbildningen ingår:

• Teoripaket innehållandes digital körkortsteori samt datatester
  • Teorilektioner totalt 8 timmar
  • Manöverkörning 2 timmar
  • Körning i trafik 2 timmar*

Utöver detta så ingår alltid lån av moped, skyddskläder och hjälm.

*Utbildningen är individuellt anpassad och skulle det behövas fler lektioner så går det att köpa till. Vårt mål är att varje elev ska utvecklas till trygga och trafiksäkra förare.

Extra körlektion vid behov 750 kr (50 minuter)

PAKETPRIS

• Teorimaterial inklusive datatester
  • 8 timmar teoriundervisning
  • 2 timmar manöverkörning
  • 2 timmar körning i trafik

ALLT DETTA FÖR 5 500 KR

AM-KÖRKORT (MOPED KLASS 1)

Med ett körkort för behörighet AM får du köra moped klass 1 eller EU-moped. Dessa mopeder får framföras i max 45 km/h och måste utrustas med en registreringsskylt. Du får även köra moped klass 2, A-traktor samt motorredskap klass 2 på ditt AM-körkort men då gäller andra hastighetsbegränsningar.

Bokning av kurs för AM-behörighet sker via telefon 0533-10731
Skulle ni inte få tag på oss så går det bra att kontakta oss via mejl: centralatrafikskolan@hotmail.com.

Har ni frågor eller funderingar så är ni varmt välkomna att ringa eller mejla oss, våra kontaktuppgifter hittar ni under fliken kontakt.

ATT TÄNKA PÅ

• Du måste ha ett giltigt körkortstillstånd innan du får utföra de praktiska delarna av utbildningen. (www.transportstyrelsen.se)
  • Du måste ha en giltig legitimation när du kommer till oss.
  • Glöm inte att betala in avgiften för kursen till trafikskolan i tid.
  • Trafikverkets avgift för kunskapsprovet betalas in av eleven senast 48 timmar innan provet ska genomföras.